Dżem rabarbarowy

Rozpoczynając przygodę z domowymi przetworami z owoców, na początku najlepiej przygotować dżem rabarbarowy. Robi się go bardzo szybko, a dzięki dużej zawartości pektyn, proces żelowania dżemu trwa kilkanaście minut. To idealny dżem „do nauki”, a także dodatek do kanapek, deserów czy ciast albo herbaty.

Zobacz też: Więcej pomysłów na przetwory

W najprostszej wersji dżem rabarbarowy można przygotować z samego rabarbaru z cukrem, ale jego smak zyska, kiedy do receptury wprowadzimy pomarańcze i odrobinę świeżego lub proszkowanego imbiru – z nutką imbirowo-pomarańczową nasz dżem wciąż będzie prosty do zrobienia, za to bogatszy smakowo.

 

Dżem rabarbarowy

Liczba porcji na 4 słoiczki po ok. 200 g
Czas przygotowania i oczekiwania 5 min
Czas gotowania 30 min
Całkowity czas 35 min
Przepis autorski Dorota Kamińska | DOROTA.iN
Dżem rabarbarowy z pomarańczą i imbirem czyli przepis na najlepszy dżem z rabarbaru krok po kroku.

W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 kg rabarbaru (umyty, obrany z grubszej skórki, pokrojony w plasterki)
  • 250 g pomarańcz (wyszorowane, sparzone wrzątkiem, obrane ze skórki, z pousuwanymi błonami)
  • 500 g cukru
  • 1 łyżka utartego, świeżego imbiru (lub miąższ z 1 laski wanilii)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Skorzystaj z kalkulatora.

Nie masz składników? Zrób zakupy bez wychodzenia z domu, w najniższych cenach.

Moje porady

Dżem rabarbarowy - przepis i film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube

Przydatne poradniki:

  1. Jak pasteryzować słoiki
  2. Jak przygotować przetwory z owoców

Dżem rabarbarowy - Jak zrobić

Krok 1
Rabarbar zasypujemy cukrem na patelni lub w garnku, w którym będziemy przygotowywać dżem i odstawiamy na ok. 1 godzinę.
Krok 2
Dodajemy pomarańcze i skórkę pomarańczową w większych kawałkach i na niewielkim ogniu podgrzewamy, żeby cukier dokładnie się rozpuścił.
Krok 3
Dodajemy imbir lub wanilię i zwiększamy ogień tak, żeby całość się zagotowała, ale nie wykipiała. Przez ok. 15 minut trzymamy patelnię na sporym ogniu i karmelizujemy dżem rabarbarowy.

W trakcie gotowania na powierzchni dżemu utworzy się piana. Trzeba ją zebrać pod koniec, kiedy dżem dobrze zgęstnieje.
Krok 4
Sprawdzamy gęstość dżemu na talerzyku zmrożonym w zamrażarce. Wylewamy sporą kroplę dżemu na talerzyk, wstawiamy na 1 minutę do zamrażalnika, następnie przejeżdżamy palcem po powierzchni. Dobrze skarmelizowany dżem rabarbarowy delikatnie się pomarszczy i zachowa nadany mu kształt.
Krok 5
Przekładamy dżem do słoików, które wcześniej zostały dokładnie umyte, sparzone wrzątkiem i zagrzane przez ok. 15 minut w piekarniku w temperaturze 100 °C.
Krok 6
Mocno zakręcamy słoiki przez ściereczkę, obracamy do góry dnem i owijamy grubym kocem lub ręcznikiem (można też zostawić pod kołdrą lub poduszką). Owinięte odstawiamy na ok. 12 godzin.



Zamiast owijania, słoiki można też pasteryzować przez ok. 10 minut we wrzątku.

Obserwuj mnie @dorotakaminska na Instagramie, Twitterze i Pinterest.

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotograf, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i publikuję przepisy kulinarne z filmami wideo na DOROTA.iN. Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni. Więcej o mnie | Dorota Kamińska na G+

42 komentarze
  1. Ja z kolei obserwowałam przedwczoraj winogron w ogrodzie u rodziców, w tym roku to dopiero będą zbiory :). A u Ciebie Grażynko jak tam, szykuje się urodzaj? 🙂

  2. To ma być cukier żelujący czy normalny? Planuje przygotować taki dżem bo wygląda smakowicie! 😉

  3. Oto i pomysł na jutrzejszą zabawę w kuchni… O rabarbarze myślałem już jakiś czas… Ale nieco zmodyfikuję przepis – zamiast całej skórki dam ją zmieloną razem z miąższem. Do tego dodam kawałek imbiru. Całość jeszcze zapasteryzuję na sucho w piekarniku – tak dla pewności.

    Taki dżemik idealnie będzie pasował do bułeczki z twarożkiem ale i np do kotlecika z piersi indyczej – dzięki swojej kwaskowości. Wówczas działa jak żurawina – którą nomen omen też można dodać suszoną do takiego dżemiku. Zabawy z rabarbarem jest więc sporo.

    Dzięki za przepis. Dam znać, jak wyszło i przede wszystkim czy rodzinie smakowało.

  4. [..YouTube..] zrobiłam ten dżem i szczerze mówiąc na poczatku byłam jakoś sceptycznie nastawiona, ale o dziwo smak dżemu zaskakuje ! to był mój pierwszy dżem i ja go zjadłam z muffinami!a można poprosić o przepis na ciasto niby piernik, które w smaku i wyglądem przypomina piernik, ale nie ma w nim miodu! kiedyś taki robiłam, ale juz nie mam przepisu

  5. [..YouTube..] Super, fajnie, że wypróbowałaś przepis i że zaskoczył Cię smak :). A zrobiłaś z wanilią czy z imbirem? Nie znam tego ciasta a’la piernik, popatrzę wieczorem do książek kucharskich czy coś o nim piszą. Marchewkowe też przypomina piernik w smaku: pozytywnakuchnia.pl/ciasto-marchewkowe/

  6. Super, fajnie, że wypróbowałaś przepis i że zaskoczył Cię smak :). A zrobiłaś z wanilią czy z imbirem? Nie znam tego ciasta a’la piernik, popatrzę wieczorem do książek kucharskich czy coś o nim piszą. Marchewkowe też przypomina piernik w smaku: pozytywnakuchnia.pl/ciasto-marchewkowe/

  7. [..YouTube..] Można. Z imbirem ostrożnie – najpierw dodaj 1/2 małej łyżeczki, wymieszaj i spróbuj czy ma odpowiedni smak i w razie czego dosyp więcej. Oczywiście próbować trzeba ostrożnie, żeby się nie poparzyć :). Celowałabym w 1 łyżeczkę sproszkowanego na 1 kg rabarbaru. Zamiast wanilii, jeśli jej nie masz, można oczywiście dać cukier waniliowy (najlepiej domowy, bo sklepowy może nie dać efektu, ale nie sprawdzałam 🙂 ) albo 1 łyżkę ekstraktu waniliowego.

  8. Można. Z imbirem ostrożnie – najpierw dodaj 1/2 małej łyżeczki, wymieszaj i spróbuj czy ma odpowiedni smak i w razie czego dosyp więcej. Oczywiście próbować trzeba ostrożnie, żeby się nie poparzyć :). Celowałabym w 1 łyżeczkę sproszkowanego na 1 kg rabarbaru. Zamiast wanilii, jeśli jej nie masz, można oczywiście dać cukier waniliowy (najlepiej domowy, bo sklepowy może nie dać efektu, ale nie sprawdzałam 🙂 ) albo 1 łyżkę ekstraktu waniliowego.

  9. [..YouTube..] dodałam ekstrakt waniliowy! bardzo fajny jest ten dżem ma taki orzeźwiający niemdły smak!był to pierwszy dżem który mi wyszedł!a co do tego ciasta niby piernika, to chodzi za mną od jakiegos czasu! smakuje jak piernik, a nie ma tam grama miodu!myslałam, ze może ktoś zna przepis! ostatnio też chodzi za mną jakiś torcik truskawkowy 🙂 pozdrawiam

  10. Ostatecznie zrobiłem dwie wersje tego dżemu.

    1. Rabarbarowy z imbirem. Dodałem nieco mniej cukru (250g), za to pozwoliłem rabarbarowi trochę dłużej postać przed duszeniem – puścił sporo soku obsypany cukrem. Po jakimś czasie gotowania dołożyłem świeży i suszony imbir. Po uzyskaniu miękkości odpowiedniej do wyparzonych słojów i później pasteryzacja w piekarniku przez ok 20 min. Wyszło bardzo dobrze – klasycznie i wyraziście.

    2. Rabarbarowy z jabłkami i pomarańczą. Tu też mniej cukru z uwagi na słodkie jabłka. Ta kombinacja smaków kojarzy mi się z dzieciństwem i kompotami. Po tym jak rabarbar puścił sok w cukrze, zacząłem go dusić. Jabłka umyte i obrane. Tu na kilogram rabarbaru jakieś 3/4 kg jabłek – u mnie lobo. Jedno jabłko do miksera wraz z obraną ze skóry pomarańczą Zmiksować na gładko. Reszta w kawałki takie jak rabarbaru – ok 1 cm. Do garnka najpierw jabłka a za kilka minut przecier jabłkowo-pomarańczowy. Całość do miękkości i odpowiedniej gęstości. Do wyparzonych słojów i później pasteryzacja w piekarniku przez ok 20 min. Ten dżem wyszedł wyśmienicie – jest cierpki ale i słodki. Pycha. Znacznie lepiej niż ten pierwszy. Lepiej się nadaje np. na chałkę, kanapkę z białym serem. Ten pierwszy za to genialny do mięs – np. grillowanej piersi z kurczaka czy kotleta z indyka.

    Wszystko oczywiście ze świeżych i dobrych produktów. Polecam.

  11. [..YouTube..] Witam:) Dzisiaj przygotuję taki dżem, bo mam rabarbar na stanie:) Moja babcia poradziła dodać cytrynę, ma być smaczniejszy wtedy:) Dzięki za przepis, jak zrobię to napiszę jak wyszło.

  12. Witam:) Dzisiaj przygotuję taki dżem, bo mam rabarbar na stanie:) Moja babcia poradziła dodać cytrynę, ma być smaczniejszy wtedy:) Dzięki za przepis, jak zrobię to napiszę jak wyszło.

  13. [..YouTube..] Wyszedł baaaardzo smaczny aczkolwiek tak kwaśny, że aż zęby wyżera:D No i się idealnie zagęścił, zżelował a to moja pierwsza próba w przetworach:)

  14. Wyszedł baaaardzo smaczny aczkolwiek tak kwaśny, że aż zęby wyżera:D No i się idealnie zagęścił, zżelował a to moja pierwsza próba w przetworach:)

  15. Nie, nie, rabarbar był zielono-czerwony. A według mojego narzeczonego dżem za słodki jest, to ja po prostu się krzywię na kwaśne:)

  16. Dżem jest rewelacyjny!!!
    Nie dodałam do niego wanilii ani imbiru, ale nie stracił nic na smaku. Bardzo szybko się go robi.
    Polecam

Masz pytanie lub sugestię? Napisz do mnie!

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany. Służy weryfikacji potwierdzającej, że jesteś prawdziwą osobą.

Komentarze niezgodne z zasadami netykiety nie będą publikowane.

Newsletter i e-book w prezencie :)

 

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia

Obserwuj mnie:

Najlepsze obiady, ciasta, przekąski, sałatki, drinki